thmb_imgEHWQYFJWSDDogTeethמאת דר’ אסף אלקלעי
בית החולים הוטרינרי בפלורנטין תל אביב | מרפאה וטרינרית גבעתיים

ריח רע יוצא מפי הכלב או החתול שלכם? השיניים שלו צהובות? כואב לו כשנוגעים לו קרוב לפה? אולי יש לו בעיית שיניים?

חלל הפה בכלבים ובחתולים מהווה ” דלת כניסה” הן למזון הן לאוויר והן לחיידקים .
בחלל הפה של כלבים וחתולים קיימים עשרות אלפי חיידקים. חלק מן החיידקים הללו אינם מחוללי מחלות וחלקם נמנה על אוכלוסיית חיידקים מחוללי מחלות.

שמירה על היגיינת פה היא יעד מאד חשוב לבעלי כלבים וחתולים. מחלות חלל הפה יכולות להימנע בקלות וסיבוכים עקב אי שמירה על היגיינת חלל הפה והשיניים יכולים להימנע גם הם.
אחת הבעיות השכיחות ביותר בכלבים ובחתולים היא הצטברות אבן שן(Tartar) על רובד השיניים החיצוני. אבן שן המצטברת על שיני הכלבים והחתולים נובעת מחשיפה למינראלים הקיימים במזון אותו צורכות החיות. תהליך הצטברות אבן השן משתנה בהתאם לסוג המזון אותו צורכות החיות ובהתאם לגזע. כלבים קטנים וחתולים נוטים לפתח אבן שן במהירות ובכמות גבוהות יותר מכלבים גדולים. גורי כלבים עד גיל שנה לא יפתחו כמות אבן שן המצריכה ניקוי שיניים.

אבן שן המצטברת על רובד השיניים בכלבים ובחתולים גורמת למספר תהליכים המסבכים את מצב חלל הפה

1.נסיגת חניכיים. אבן השן המצטברת למעשה “דוחפת” את החניכיים אחורה ופוגעת בשלמות החניכיים. זוהי תופעה המלווה בכאבים עליהם לא תמיד הכלב או החתול יתלונן.

2.דלקת חניכיים. אבן השן בכלבים ובחתולים מהווה מצע גידול קלאסי להתפתחות אוכלוסיות חיידקים מחוללי מחלות. אם ניקח חתיכת אבן שן ונסתכל עליה באמצעות מיקרוסקופ, נבחין בחיידקים רבים המקננים שם. חיידקים אלו מגיעים לאזור החניכיים הנסוג ושם מייצרים דלקת חניכיים שגם היא מוסיפה על הכאב והרגישות במקום.

3.חורים בשיניים וריקבון השן. חתולים וכלבים לא מטופלים בזמן כנגד אבנית השיניים יפתחו חורים ופגיעה ברקמת השן, מצב זה יכול להביא לפגיעה בשורש השן וריקבון מתקדם . גם מצב זה  “תורם” לתהליך הדלקתי ולהחרפת הכאב.

4.פגיעה במסתמי הלב. ידוע כי חיידקים מסוימים בקיימים באבנית השן בכלבים לכולים לחדור לזרם הדם, דרך החניכיים הפצועות והמודלקות ובאמצעות זרם הדם להגיע ללב, שם הם יגרמו למחלת מסתמי הלב, מצב היכול לגרום אף סכנת חיים.

5.ריח רע. בד”כ הסיבה העיקרית שמביאה את הבעלים לפנות לווטרינר. מצב של ריח פה בלתי נסבל בכלבים ובחתולים דורש אבחון מדוקדק האם מקור הריח הוא אבן השן או גורם אחר. במידה וריח הפה אכן נובע מריקבון שן או שיניים עקב הצטברות אבנית, סימן שהמצב כבר ממש לא טוב.

כיצד מטפלים בהצטברות אבן שן והסיבוכים שלה בכלבים ובחתולים?

כמו בבני אדם, אנו בבית החולים הוטרינרי בפלורנטין ובמרפאה הוטרינרית בגבעתיים מבצעים ניקוי אבן שן. ניקוי אבן השן מתבצע תחת הרדמה כללית מבוקרת. ההרדמה היא אמנם כללית אך מאד לא עמוקה היות וניקוי אבן השן הוא תהליך לא מכאיב לחיה אין סיבה להעמיק את ההרדמה (כפי שאנו עושים בניתוחים מורכבים יותר בהם יש צורך לנטרל כאב וזיכרון למשל) וסיבת ההרדמה הכללית היא שאנו רוצים שהחיה פשוט לא תזוז. היות והחיות שלנו לא תשמענה לבקשתנו: ” נא לשכב על הגב, לפתוח פה ולא לזוז בבקשה” התהליך מתבצע חתח הרדמה מבוקרת.
ניקוי אבן השן מתבצע באמצעות מכשיר מתקדם לניקוי אבן שן (בדיוק כמו זה של השיננית שלכם) ובסופו אנו מבצעים ליטוש לשיניים.
במידה וקיימת גם דלקת חניכיים, חיית המחמד מקבלת טיפול אנטיביוטי בהזרקה תוך כדי שינה.

בגמר התהליך אנו מעירים את חיית המחמד, הבעלים מקבלים עדכון טלפוני על סיום התהליך והחיה נשארת להתאוששות למשך היום במרפאה. אחר הצהריים היא משוחררת על ארבע לביתה בצרוף הוראות ומרשם לאנטיביוטיקה לבעלים.

כיצד למנוע הצטברות אבן שן?

1. צחצוח שיניים (רק לגורי כלבים). ניתן להרגיל גורי כלבים לצחצוח 3-4 פעמים בשבוע עם מברשת ומשחה לכלבים . אין צורך לשטוף את הפה לאחר מכן. חתולים וכלבים בוגרים מאד נלחצים מכך לכן לא מומלץ.
  2. שימוש במזון המכיל dental formula ישנם הרבה סוגי מזונות המעקבים את הצטברות האבנית.
  3. שימוש בביסקוויטים/לעסניות  המכילות אנזימים מפרקי אבנית. לא לתת יותר מדי.
  4. ביקור תקופתי אצל הוטרינר.אנו בבית החולים הוטרינרי בפלורנטין תל אביב ובמרפאה הוטרינרית בגבעתיים בכל ביקור למטרת חיסון ו/או בדיקה כללית כלשהי, בודקים בדקדקנות את חלל הפה של חיית המחמד שלכם ומעניקים חוות דעת רפואית מלאה לגבי מצב הפה שלה.